Business Kuopio

 
 

Hyvien käytäntöjen jakamista, ajatustenvaihtoa ja yhteistyötä – tapahtumakaupunkien verkostotapaaminen Kuopiossa 12.–13-3.

13.3.2019

Suomen eri tapahtumakaupunkien edustajat kokoontuivat keskiviikkona ja torstaina 12.–13.3.2019 Kuopioon Sokos Hotel Puijonsarveen verkostoitumaan ja vaihtamaan ajatuksia, jakamaan hyviä käytäntöjä sekä kertomaan ajankohtaisista kuulumisistaan, hankkeistaan ja palveluistaan.

”Verkostotapaaminenkin on osoittanut, että tapahtumat ovat nyt pinnalla: ne on monien kaupunkien strategiassa nostettu keskiöön”, kommentoi Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen.

Tiistaina 12.3. Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen sekä hyvinvoinnin edistämisen johtaja Janne Hentunen esittelivät seminaarin osallistujille Kuopiota tapahtumakaupunkina. Päivään sisältyi myös vierailu kuopiolaisella Rock Paper Scissors – Indie Brewery -panimolla.

Keskiviikkona 13.3. päivä alkoi tapahtumanjärjestäjien lupaprosessin helpottamiseen tähtäävän Luvat ja valvonta -kärkihankkeen esittelyllä ja tilannepäivityksellä. Aamupäivästä taas kuultiin seminaariin osallistuneiden tapahtumakaupunkien ajankohtaisia kuulumisia muun muassa strategisten ja markkinoinnillisten painopisteiden, tapahtumien tukimuotojen, tapahtumien hyödyntämisen sekä digitalisaation osalta. Päivän päätteeksi luotiin katsaukset myös Joensuussa käynnissä olevaan Elinvoimaa tapahtumista -hankkeeseen, Tampereella käyttöön otettuun tapahtuma-alan suunnittelukalenteriin sekä Telian kaupungin elävyysindeksi-palveluun.

Kohti valtakunnallista yhteistyötä

Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen kertoo verkostotapaamisenkin osoittaneen, että tapahtumat ovat nyt pinnalla: ne on monien kaupunkien strategiassa nostettu keskiöön. Päivän mittaan käydyissä keskusteluissa ja puheenvuoroissa on myös Soinisen mukaan noussut esille, että tapahtumakentässä pinnalla olevat haasteet ovat kaikille kaupungeille yhteisiä.

”Suomen kaupungit eivät koe olevansa kilpailijoita keskenään, vaan tapahtumienkin suhteen pyritään kohti valtakunnallista yhteistyötä ja hyvien käytäntöjen jakamista”, Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen kertoo.

– Hyviä käytäntöjä ja ideoita saa ja pitääkin olla mahdollista varastaa ja myös jatkokehittää. Monet ovat esimerkiksi olleet kiinnostuneita Kuopiossa käytössä olevasta tapahtumien arvointi- ja hyödyntämismallista, ja mielellään sitä saavat minun mielestäni muutkin kaupungit hyödyntää toiminnassaan, Soininen kommentoi.

– Tapahtumien suhteen pyritäänkin nyt kohti valtakunnallista yhteistyötä. Suomen kaupungit eivät koe olevansa kilpailijoita keskenään. Jokaisella on omat markkina-alueensa ja genrensä.

Verkostotapaaminen toi Eevi Rannikon ensimmäistä kertaa Kuopioon

Turun kaupungin tapahtumapalveluiden Eevi Rannikko osallistui ensimmäistä kertaa tapahtumakaupunkien verkostoseminaariin ja pääsi sen yhteydessä myös ensimmäistä kertaa elämässään vierailemaan Kuopiossa.

Turun kaupungin tapahtumapalveluiden Eevi Rannikko ja Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen kertaavat päivän päätteeksi tunnelmia verkostotapaamisessa päivän päätteksi. vaihtavat ajatuksia verkostotapaamisen annista päivän päätteeksi.

– Verkostotapaamisessa toteutunut kollegoiden välinen vuorovaikutus on ollut arvokasta. Tapahtuma-alalla on melko vähän mahdollisuuksia vaihtaa ajatuksia muiden alan toimijoiden kanssa. Onkin ollut mielenkiintoista ja hyödyllistä päästä kuulemaan, mitä ja miten muualla tehdään, Rannikko kiittelee kaksipäiväisen verkostotapaamisen antia.

Rannikko kertoo viihtyneensä Kuopiossa ja kehuu kaupungista löytyvän erityisen hienoja museokorttikohteita.

– Kuopion taidemuseo ja Suomen ortodoksinen kirkkomuseo RIISA tekivät minuun vaikutuksen. Niissä riitti tyyliä ja taidetta. Tänään aion vierailla vielä Minna Canthin salongissa Kuopion korttelimuseossa.

Seuraava tapahtumakaupunkien verkostotapaaminen järjestetään Lahdessa maaliskuussa 2020.